Verbonden Léven

Mt.1,1-17 (17/12/2021)

Boek van de geschiedenis van Jezus de gezalfde [Christos-Messiah],
zoon van David, zoon van Abraham.

Abraham verwekte Isaak,
Isaak Jakob, Jakob Juda en zijn broers.
Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar.
Peres verwekte Chesron, Chesron Aram.
Aram verwekte Aminadab,
Aminadab Nachson, Nachson Salmon.
Salmon verwekte Boaz bij Rachab,
Boaz Obed bij Ruth.
Obed verwekte Isaï
en Isaï verwekte David, de koning.

Koning David verwekte Salomo bij de vrouw van Uria.
Salomo verwekte Rechabeam,
Rechabeam Abia, Abia Asa.
Asa verwekte Josafat,
Josafat Joram, Joram Uzzia.
Uzzia verwekte Jotam,
Jotam Achaz, Achaz Hizkia.
Hizkia verwekte Manasse,
Manasse Aman, Aman Josia.
Josia verwekte Jechonja en zijn broers
ten tijde van de Babylonische ballingschap.

Na de Babylonische ballingschap verwekte Jechonja Sealtiël,
Sealtiël verwekte Zerubbabel.
Zerubbabel verwekte Abihud,
Abihud Eljakim, Eljakim Azor.
Azor verwekte Zadok,
Zadok Achim, Achim Eliud.
Eliud verwekte Eleazar,
Eleazar Mattan, Mattan Jakob.
Jakob verwekte Jozef, de man van Maria,
uit wie Jezus werd geboren,
genoemd: de gezalfde [Christos-Messiah].

Dus, van Abraham tot David:
veertien generaties;
van David tot de Babylonische ballingschap:
veertien generaties;
van de Babylonische ballingschap tot de gezalfde:
veertien generaties.

Niet direct de meest boeiende lectuur vandaag, bij de start van de Kerst-noveen. En dan nog helemaal aan het begin van Matteüs’ boek. Een hedendaagse uitgever zou dat onmiddellijk schrappen, want niet goed voor de verkoopcijfers. Maar daar trokken Matteüs en Lucas, die ook zo’n genealogielijst weergeeft, zich niets van aan. Niet de verkoopbaarheid stond voor hen voorop, maar de betekenis.
Als we het over Jezus willen hebben, die wij straks met Kerstmis ook verwachten, dan moeten we het hebben over een méns, én moeten we het hebben over G-d die met die mensen onderweg is. En aangezien geen enkel mens op zichzelf bestaat, én G-d geen eenmalig ‘event’ is, moet er wel een lange stoet passeren aan mensen waarmee G-d zíjn geschiedenis is gegaan.
De indeling die Matteüs specifiek maakt, duidt er bovendien op dat Jezus niet zomaar een passage op de weg is, maar een kruis-punt: met hem begint een nieuwe tijd, nog ongezien en ongehoord! Wie mee-wandelt zal het zien!